Camille Claudel la Casa Avramide

ClaudelPe 30, 31 mai si 1 iunie 2014, orele 19.00, la Casa Avramide din str. Progresului nr. 32 va avea loc proiectia filmului Camille Claudel (1988), in cadrul Cinematecii de Arta.

Camille Claudel (1864 -1943) a fost sculptorita si graficiana, sora mai mare a poetului si diplomatului francez Paul Claudel.

De copil, a fost fascinata de piatra si pamant, ceea ce a determinat-o sa studieze la Academia Colarossi cu sculptorul Alfred Boucher, intr-o vreme cand femeilor le era interzis sa se inscrie si sa urmeze cursurile la École des Beaux-Arts. In 1882, a inchiriat un atelier, impreuna cu alte tinere, printre care si englezoaica Jessie Lipscomb. Timp de trei ani, Alfred Boucher i-a fost mentor, iar inainte ca acesta sa se mute in Florenta, i-a cerut lui Rodin sa continue sa o instruiasca. Asa s-au intalnit Claudel si Rodin si asa a inceput relatia lor tumultuoasa si pasionata.

Ar fi o greseala sa presupunem ca reputatia lui Claudel a supravietuit din cauza acestei bine cunoscute relatii. Munca ei timpurie este similara in spirit cu cea a lui Rodin, dar arata o imaginatie si un lirism propriu, in special in celebrul Vals de bronz realizat in 1883. Cu toate ca a fost interpretata de fratele ei ca fiind o alegorie a despartirii de Rodin, grupul Maturitatea, realizat in 1900, cu Imploranta, care fusese creata ca piesa de sine statatoare,
a mai primit si o interpretare mai putin autobiografica, ca fiind o reprezentare si mai puternica a schimbarii si idealului in conditia umana.

Apreciatul film Camille Claudel, realizat in 1988 de Bruno Nuytten cu Isabelle Adjani si Gérard Depardieu in rolurile principale, relateaza viata tulburata a sculptoritei si relatia ei de lunga durata cu legendarul Auguste Rodin. Incepand din anii 1880, cu prima intalnire dintre tanara Claudel si Rodin, filmul urmareste dezvoltarea intensei lor legaturi romantice, care coincide cu dezvoltare carierei artistei, ajutand-o pe aceasta sa-si depaseasca prejudecatile impotriva femeii – artist. Cu toate acestea, povestea lor de dragoste devine curand amara, ca urmare a presiunilor tot mai mari exercitate de faima lui Rodin si de dragostea lui pentru o alta femeie. Aceste dificultati se combina cu o sporire a indoielilor Camillei in ceea ce priveste valoarea muncii sale si o conduc intr-un tumult emotional care ameninta sa devina nebunie….

Astazi, din toata munca celei care a fost descrisa ca fiind un geniu feminin, o revolta impotriva naturii, au ramas nedistruse de aceasta nebunie aproximativ 90 de sculpturi, schite si desene.

Intrarea libera.