Expoziția ”ÎNTRE PERIBOINA ȘI PARCHEȘ – O ALTĂ PRIVIRE ASUPRA DELTEI”

Institutul de Cercetări Eco-Muzeale ”Gavrilă Simion” Tulcea vă invită să vizionați

Expoziția ”ÎNTRE PERIBOINA ȘI PARCHEȘ – O ALTĂ PRIVIRE ASUPRA DELTEI”

Marți, 1 august 2017, la ora 13.00, la Jurilovca, Capul Dolojman, în incinta Centrului de informare al ICEM Tulcea de lângă vechea cetate ORGAME/ARGAMUM va avea loc vernisajul Expoziției de grafică, pictură, fotografie instant și aparatură Polaroid intitulată ”ÎNTRE PERIBOINA ȘI PARCHEȘ – O ALTĂ PRIVIRE ASUPRA DELTEI”, autor – artistul Adrian Timar.

Organizatori: Consiliul Județean Tulcea, Institutul de Cercetări Eco-Muzeale ”Gavrilă Simion” Tulcea, Primăria Jurilovca.

Ce spune autorul:

 

”Ceapa prăjită nu face bine la ficat, tutunul dăunează grav sănătăţii, viteza dăunează autostrăzii… şi aşa mai departe: Turismul dăunează Deltei.

     Lucrările expuse propun o abordare a imaginii Deltei din acest unghi, încercând identificarea “dăunătorilor” Deltei, lucrări, pentru care lacul nuferilor galbeni şi sălciile plângânde de verde ale peisagiştilor melancolici pot să nici nu existe… E drept, consider că este corect să defineşti realitatea. Expoziţia anterioară, prezentată la Braşov şi la Tulcea, a avut ca temă descoperirea Deltei: „Dând cu mâna stuful la o parte…” Prezenta expoziţie este continuarea descoperirii, şi identificarea zonelor de conflict. De aceea, culorile din lucrări sunt cele regăsite în Deltă, dar agresiv prezente, în context dramatic, cotidian, transformându-se ca un ţipăt vesel de copil într-un ţipăt de durere surdă, spaimă… De câţiva ani cutreierând între Sinoie, Parcheş, Ceatalchioi, Lumea Deltei Romantice nu am regăsit-o, am găsit însă o Deltă zbuciumată, haotică, dezorientată. Tradiţia, echilibrul locurilor mai este prezent, vag, regăsind valori în gesturi ale puţinilor localnici rămaşi în zonă, în atitudinea confuză a vietăţi lor, până în felul în care curge apa pe canalul Sireasa determinând înmulţirea sau regresul speciilor habitatului acvatic. Pictorii n-au schimbat Delta, şi nici eu nu pot să o schimb. A încercat savantul Grigore Antipa, propunând lucruri tentante, dar astăzi discutabile. Poate, aduc însă o umbră de seriozitate asupra fiecăruia care trece prin Deltă, fie că pescuieşte, îşi caută vaca, face un grătar sau prospectează o afacere.

      Am găsit potrivită propunerea Domnului Ailincăi de a face o expoziţie “în pustietate”, într-un loc , Orgame, care “a văzut” multă istorie, şi prin aceasta vreau să dau mesajului meu o implicare responsabilă social-istorică. Chiar şi în pustietate: politicienii trebuie să ia decizii pentru apele poluate ale unei jumătăţi din Europa care vin în Deltă de atâţia ani, pescarii “sportivi” să nu lase în urma lor grămezi de gunoaie, pensiunile să nu-şi mai facă piscine, turiştii să-i asculte pe băştinaşi, nu manele şi nici Bach, că le zgârie pe păsări în urechi… Poţi să constaţi că mulţi locuitori ai Deltei sunt conştienţi că au pierdut totul, nici cargourile nu le mai aruncă iarna scânduri pentru foc, despre fetele din Sfiştofca mai amintesc doar ruinele caselor, politicienii probează motoare Volvo şi Honda, iar turiştii de la pensiuni cu A.C. le fac poze digitale cu telefoane 4G … şi astea aşa, numai câteva secvenţe … ca ghid turistic reinventat, să ştiţi ce să faceţi în Deltă. Poate în pustiu vocea se aude mai bine, mesajul e mai clar. Nu trebuie făcut mult, doar puţin, constant, sau cum se spune : ”numai doar decât puţin …””

 

LUCRĂRI EXPUSE:
“ O altă privire asupra Deltei” – serie de 11 lucrări – Fotografie polaroid, FP100, digital print, tempera Reeves, laviu, tuş chinezesc pe hârtie Agrippina 43×61 cm
1. Între căruţa cu covoare şi inaccesibila pădure de stuf şi sălcii, nuferii sunt chromofoni, chromofagi, chromofili şi chromofobi.
2. Între Bella Marina şi cherhanaua închisă pescari îşi scot vintirele goale pe ponton…
4. Între Bella Marina şi Casa Pescarilor parchează jeepurile DNA – dacă e peşte, să nu pută…
5. Între un răsărit noros pe Popina şi bărcile întoarse cu fundul în sus, plantele de apă îşi păstrează verticalitatea…
6. Între vechiul ponton din Sarichioi şi nuferii de la Ceamurlia un om îşi pune nevasta să frece covoare pe podul canalului Enisala…
8. Între turişti cu rulote şi bărcile din faţa cherhanalei dărîmate, Anisim o însoţeşte pe sora mai mică la slujba de la ora 7. La întoarcere, mama lor o va certa pe Anushka că a fost la biserică cu bicicleta…
9. Între un fals apus la Sarichioi şi baba Evdochia, fetele se îmbie la scaldă, dar un localnic le apostrofeaza că li se văd ţîţele şi să plece acasă…
10. Între bărcile părăsite de lîngă dig şi pontonul lui Iaşca un excavator draghează la un dig fără rost, ca o autostradă fără început şi fără sfîrşit…
11. Între ceaţa nopţii şi stuful uscat, de un ocru sec, şalăul pendulează între braconieri şi Baza de Cercetare Enisala, pe un soare negru punctiform…
12. Între vederea la stuf şi vederea din hotel, bacul de pe canal vrea să le conţină pe amîndouă, ba chiar mai mult…
18. Între parcare şi turiştii nemţi, baba Evdochia pescuieşte la trei undiţe pe ponton la Sarichioi, că digul este încă sub ape. Nu de alta, da are o pisică…
“Vederi secvenţiale din barcă” – serie de 5 lucrări- Tuş chinezesc, laviu, fotografie polaroid transfer pe hîrtie Agrippina 43×61 cm
“Secvenţe aprofundate cu scopul de a înţelege mai bine raporturile din Deltă” – serie de 8 lucrări – Pastel cretat, fotografie polaroid transfer pe hîrtie Agrippina 43×61
“Secvenţe direcţionate : foc, apă, aer, stuf” – serie de 4 lucrări – pastel şi tempera Reeves, fotografie polaroid transfer pe carton ocru 43×61 cm
Fotografiile color şi negative, instant color film FUJI 8×10 cm, au fost realizate cu aparate foto Polaroid.